In een regenachtig Taipeh is onze Monkey Townploeg vandaag redelijk van start gegaan in de eerste etappe. Op een parkoers van tien kilometer, dat acht keer moest worden afgelegd, eindigde Marco Zanotti in de massasprint als zesde. De overwinning ging naar de Colombiaan Edwin Avila, vorig jaar kampioen van zijn land. De tweede plaats was voor de Engelsman Russell Downing, de derde voor een Italiaan Paolo Lunardon.
Door de regen in Taipeh was het parkoers wat gevaarlijk met veel gruis en steentjes en kort voor de finish nog een bocht met een breed zebrapad. Er deden zich nogal wat valpartijen voor waarbij ook Maarten de Jonge betrokken was.
Marco eindigde in de eerste van de drie bonussprints als vierde en pakte zijn eerste punt. Dat werden er later twee omdat hij in de sprint aan zijn broek werd teruggetrokken door een ‘collega-renner’. De tweede bonussprint liet hij lopen maar in derde deed hij – na lek te hebben gereden – weer volop mee en werd netjes derde.
Onze ploeg reed goed georganiseerd en dicht bij elkaar in deze snelheidsrace waarin uiteindelijk met een gemiddelde van meer dan vijftig per uur werd gereden. Een paar foute acties van sommige renners in de eindsprint speelden Marco parten waardoor hij – overigens heel knap – zesde werd. Maarten, die in de laatste kilometer nog ten val kwam, kreeg reglementair dezelfde tijd als de winnaar.
De uitslag van de rit: 1. Avila (Colombia), 2. Downing (GB), 3. Lunardon (It), 4. Van der Ploeg (australië), 5. Sumiyoshi (Japan), 6. Zanotti, 7. José Rodriguez (Mexico), 8. Dominik Hrinkov (Oostenrijk), 9. Eugenio Bani (Italië), 10. Brian Kamstra, 56. Antonio Santoro, 58. Joris Blokker, 79. Ivar Slik, 82. Maarten de Jonge. Algemeen klassement: 1. Avila, 2. Downing, 3. Alzate, 9. Marco Zanotti op 9 sec., 59. Antonio Santoro, 61. Joris Blokker, 82. Ivar Slik, 84. Maarten de Jonge.
Morgen volgt de tweede rit, ook in de omgeving van Taipeh. Een rit van 115 km over een heuvelachtig parkoers met halverwege een korte maar steile klim naar een ’top’ op 361 meter. Nog niet echt een beslissende hindernis maar mogelijk wel goed voor een breuk in het grote peloton.